Kam na výlet po Středočském kraji – Posázaví u hradu Český Šternberk.

Cyklovýlety po středních Čechách

Střední Čechy se svou dostupností z Prahy a blízkostí ke všem dalším částem Čech stávají ideálním cílem výletníků. Protéká jimi řada řek, podél nichž se kroutí starobylé obchodní stezky, dneska často využívané jako oblíbené turistické trasy. Tyto cesty potřebovaly ochranu, a tak se tu za každým meandrem schovává když ne hrad, tak alespoň hláska či zřícenina. Na Křivoklátsku můžete kolo vyvézt na výlet kolem Berounky, na Kokořínsku se zase můžete proplétat skalisky. Vydejte se na výlet po Středočeském kraji.

Výlet středními Čechami – Sázavský klášter v Posázaví.

Výlet středními Čechami – Posázavím

Kolem meandrující se Sázavy jsou dodnes roztroušené hlásky a hrady, které chránily místní kupecké stezky. Jedním z nich je majestátní hrad Český Šternberk, který se tyčí na skále nad řekou. Několik kilometrů po proudu naleznete sklářské město Sázavu, rodiště Jiřího Voskovce, s prastarým klášterem, který sehrál zásadní roli ve vývoji češtiny a českého písemnictví. V kopcovité krajině jsou porůznu poschovávané obce se zámečky a zříceninami. Pokud nevíte kam na výlet ve Středočeském kraji, v Posázaví na vás čeká romantická krajina protkaná starobylými zákoutími.

Sázava – Český Šternberk – Sázava

Vzdálenost: 34 km

Orientační čas: 6 h

Obtížnost: lehká

Trasa: Sázava – Rataje nad Sázavou – Český Šternberk – Sázava

• Od Sázavského kláštera vyražte po cyklostezce 19 proti proudu řeky.

• Přes Talmberk dojeďte do Ratají nad Sázavou.

• Pokračujte po stezce 19 až do Českého Šternberku.

• Zde se napojte na cyklostezku 0073 a pokračujte po proudu řeky.

• V Bělokozlech uhněte vpravo do Trucovny a dál zpět do Sázavy.

Pokud by se vám krajina líně tekoucí Sázavy zalíbila a výlet vám přišel příliš krátký, můžete svůj cyklovýlet středními Čechami prodloužit a ze Sázavy pokračovat dál po proudu řeky. V Posázaví na vás čeká nejedna pozapomenutá středověká tvrz a rozvalina. Celou dobu budete kopírovat trasu Posázavského pacifiku, lokální železniční trati, a tak můžete kdykoliv naskočit na vlak a vydat se domů. Anebo můžete dojet až do Čerčan a smočit nohy v místních říčních lázních. V létě vám tu náladu zlepší pozdravy nespočtu vodáků, kteří se budou místy marně snažit plout rychleji než šnečím tempem.

Tip

Budete-li pokračovat dál po proudu Sázavy, nezapomeňte ve Zlenicích využít převozníka s pramicí k překonání řeky. Obzvlášť pro děti bude prám s bidlem lákavou a unikátní atrakcí. Pro přivolání převozníka stačí usilovně mávat.

Malebná krajina Berounska – výlet po Středočeském kraji.

Kam na výlet ve Středočeském kraji? Na Křivoklátsko!

Za cíl svého výletu ve středních Čechách si můžete vybrati i rozlehlé Křivoklátsko, kde na vás čeká klid, příroda a majestátní hrady. Stezky kolem Berounky vybízejí k línému letnímu popojíždění, přičemž je ale velmi lehké výlet stočit do kopců a dát si pořádně do těla. Výlet, který jsme pro vás připravili, vás provede celým CHKO Křivoklátsko. Navštívíte královský hrad Křivoklát, ale i Točník se Žebrákem. Nakonec si cestou zpět odpočinete díky pozvolnému klesání, které vás zavede do srdce Berouna.

Beroun–Křivoklátsko–Beroun

Vzdálenost: 64 km

Orientační čas: celodenní výlet

Obtížnost: střední

Trasa: Beroun – Nižbor – Křivoklát – Žebrák – Beroun

• Z Berouna vyražte cyklostezkou 0052.

• Za městem uhněte vpravo na stezku 0050 a pokračujte proti proudu Berounky až do Nižboru.

• Odtud pokračujte po cyklostezce KO 8, která vás dovede ke Křivoklátu.

• Z hradu se vydejte zpět k Berounce a pokračujte po stezce 303.

• Projeďte Broumy až dorazíte na křižovatku s autobusovou zastávkou Kublov, U Křížku, na které uhnete z cyklostezky a budete pokračovat rovně přes les až se napojíte na cyklostezku 0055. Pokračujte dál po hlavní za obec Březovou.

• Na rozcestí pokračujte rovně po stezce 0005 ke zřícenině hradu Žebrák a pod hrad Točník.

• Z Točníku se vydejte na východ po cyklostezce EV4, která vás dovede zpátky do Berouna.

Až pojedete kolem Berounky, stejně jako Ota Pavel zde můžete obdivovat malebné říční břehy a třeba narazíte i na zlaté úhoře. V Nižboru na nádraží se můžete občerstvit v originální restauraci umístěné v bývalých nádražních budovách a vagónech. Poté si před výšlapem do kopců můžete ještě zaplavat na místním říčním koupališti. Jakmile opustíte údolí Berounky, zavede vás výlet do kopců a lesů Křivoklátska, kam kdysi jezdívali čeští králové na hony. Při projíždění CHKO můžete občas zastavit a zaposlouchat se do zvuků přírody. Třeba na nebi zahlédnete kroužit některého z místních dravců. Pokud budete mít na výlet po Středočeském kraji víc času, můžete si výlet naplánovat jako dvoudenní. Přespat můžete v Kublově, který leží pod kopcem Velíz s pravěkými archeologickými vykopávkami a zříceninou probošství.

Tip

Během výletu byste s sebou měli ideálně mít podrobný popis cesty, abyste mohli sledovat nacházející výzvy, např. prudká stoupání, i během jízdy.

Kokořínsko je ideálním cílem cyklovýlet po středních Čechách.

Kokořínsko a jeho cyklostezky Středočeským krajem

Zajímavé cyklostezky Středočeskýho kraje vedou i mezi Polabskou nížinou a kaňonovitou krajinou kokořínských pískovců. Na Kokořínsku na vás čeká nejedna hravá serpentýna, nějaký ten hrad a zámek, a především mnoho romantických výjevů. Hrad Kokořín je oblíbeným turistickým cílem už od 18. století a po okolí se toulal i Karel Hynek Mácha. O několik kilometrů dál zase leží hrad Houska, který byl podle legendy postaven na průrvě vedoucí do pekla. Je z něho krásný výhled na Bezděz.

Mělník – Kokořínsko – Roudnice nad Labem

Vzdálenost: 73 km

Orientační čas: 1–2denní výlet

Obtížnost: střední

Trasa: Mělník – Kokořín – Houska – Roudnice nad Labem

• Z Mělníku se vydejte po cyklostezce 203.

• Zhruba po 10 km na rozcestí odbočte vlevo a pokračujte po cyklostezce 142 na hrad Kokořín.

• Z Kokořínu pokračujte po téže stezce do Ráje, kde uhněte na cyklostezku 143.

• Na rozcestí Příbohy odbočte vlevo na stezku 0001

• Na rozcestí Horní Houska odbočte vlevo na stezku 0003, která vás dovede k hradu Houska.

• Od Housky pokračujte dál po cyklostezce 0003.

• Na křižovatce u rybníka v Tuboži odbočte z cyklostezky vlevo, po 100 m odbočte opět vlevo a napojte se na stezku 211, která vás dovede zpět do Ráje.

• Zde odbočte vpravo, pokračujte po stezce 142 do Vojtěchova, kde odbočte vpravo na cyklostezku 0012.

• Za obcí Tupadly pokračujte na rozcestí rovně a pokračujte po stezce 8249.

• V Štětí po překročení mostu na rozcestí uhněte vlevo na cyklostezku 2, která vás dovede do cíle v Roudnici nad Labem.

Kolem trasy výletu středními Čechami se v lesích nachází řada roztroušených skalních útvarů, které stojí za to obhlédnout. Můžete si tedy během některé z odpočinkových pauz odskočit od kola a projít se kousek pěšky. Při pohledu na nejrůznější pískovcové útvary můžete popustit uzdu fantazii a zapřemýšlet na tím, co vám která skála připomíná. Zastavit můžete například za obcí Vidim, kde se ukrývá zřícenina hradu Starý zámek. Anebo dojeďte v klidu až do Roudnice nad Labem, kde si po osvěžení můžete zajít prohlédnout místní zámek nebo židovský hřbitov. Pokud budete mít víc času, rozdělte si výlet do dvou dnů. Přespat můžete například v Jestřebicích v srdci Kokořínska, kde si kvečeru můžete zajít na osvěžení do místního hostince.

Tip

I na delších výletech byste měli mít vždy s sebou zámek na kolo. Při spontánní procházce městem tak ochráníte své kolo před zloději.

Turistické kanceláře

Další informace o přírodních zajímavostech, památkách nebo ubytování naleznete na níže přiložených stránkách:

Střední Čechy

Web: https://www.strednicechy.cz/

Mělnicko-Kokořínsko

Web: https://www.melnicko-kokorinsko.cz/

Posázaví

Web: https://tourist.posazavi.com/cz/HomePage.aspx

Na těchto stránkách naleznete podrobnosti o trasách různých výletů a také informace o zajímavých turistických cílech.

Závěr – kam na výlet ve Středočeském kraji

Cyklostezky Středočeského kraje nabízí nejedno zajímavé zákoutí vhodné pro výlet. Neváhejte, nasedněte na kolo a vydejte se buď podél jedné z malebných řek, anebo po stopách středověkých tvrzí, týnů a hlásek. Není nic jednoduššího než z rovinatých úseků, které lemují líně tekoucí toky, uhnout do kopcovitého terénu a porůznu roztroušených lesů. Často se v nich ukrývají podmanivé výhledy na meandrující se řeky. A to vše v pohodlné dojezdové vzdálenosti od Prahy.

Pokud byste chtěli objevovat další výletní destinace, můžete se podívat na naše průvodce po Olomouckém kraji nebo jižních Čechách.

Objevte další články:

______________________________________________

Zdroje

[cit. 2.3.2022].

[cit. 8.3.2022].

[cit. 2.3.2022].

Zdroje obrázků jsou řazeny chronologicky