Cyklovýlet v jižních Čechách – panoramatický pohled na Lipno.

Cyklovýlety po jižních Čechách

Jižní Čechy lákají kolaře na kouzelnou krajinu rybníků kolem Třeboně, na výšlapy do Šumavských kopců a hvozdů, ale i na památky. Máloco je v české kulturní krajině ikoničtější než jihočeská lidová architektura se svými zdobnými a různobarevnými štíty. Na cestě z Třeboně do Českých Budějovic můžete obdivovat Holašovice, které jsou díky svému souboru budov selského baroka zapsány na seznam UNESCO. Další výlet Jihočeským krajem vás zavede do Tábora a Písku, kde se můžete na chvíli ztratit v uličkách se středověkými kulisami. Anebo se můžete vydat do přírody a objet Lipno.

Výlety po jižních Čechách by vás měly zavést i do Tábora.

Výlet jižními Čechami – Tábor–Písek

Během výletů po jižních Čechách byste rozhodně neměli minout dvě malebná města Tábor a Písek. Každé ze zmíněných měst je unikátní po svém. V Táboře na sebe můžete nechat dýchnout husitskou minulost a v Písku obdivovat nejstarší dochovaný kamenný most u nás. Nechcete-li se příliš zdržovat v městech, čekají vás v krajině Jihočeského kraje na této túře kilometry lesů, kopců a nespočet výhledů. Těšit se můžete na přenádherný soutok Vltavy s Otavou u Zvíkova.

Tábor–Písek

Vzdálenost: 72 km

Obtížnost: střední

Trasa: Tábor–Zvíkov–Písek

• Z táborského Žižkova náměstí se vydejte jihozápadně po cyklostezce GW Praha-Vídeň.

• V obci Lom odbočte vpravo na stezku 31 a pokračujte až do obce Staré Sedlo.

• Ve Starém Sedlu odbočte vpravo a pokračujte po cyklostezce 1278.

• Za Jestřebicemi pokračujte rovně po cyklostezce 31.

• Ve Zvíkovském Podhradí odbočte vpravo na stezku 1225 a sjeďte k hradu Zvíkov.

• Od Zvíkova se vydejte cyklostezkou 1149 až do Písku.

Vrcholem cyklovýletu jižními Čechami bude zajisté ostroh na soutoku Vltavy a Otavy, součásti vodní nádrže Orlík, na kterém se nachází hrad Zvíkov. Odtud cestou do Písku můžete na několika místech sjet k Otavě a prozkoumat některý z četných výhledů na řeku. Můžete se například pokochat dalším soutokem, tentokrát Lomnice s Otavou. Připravte se na to, že zmíněná túra vede Táborskou pahorkatinou, a tak vás na cestě čeká množství kopců. Pokud se vám výlet bude na jeden den zdát příliš dlouhý, můžete ho rozdělit na dva dny a přespat například v Bernarticích. Pozdní odpoledne zde můžete strávit třeba na místním koupališti.

Tip

Dbejte na bezpečnost jak při jízdě po městě, tak v přírodě, zvláště pokud jedete s dětmi. Zdržujte se pouze na vyznačených cestách a dávejte pozor na ostatní účastníky silničního provozu.

Holašovice – oblíbený cíl výletů po Jihočeském kraji.

Cyklostezky jižních Čech – Třeboň – České Budějovice

Okolí Třeboně je mezi kolaři velmi oblíbené. A není se čemu divit. Unikátní systémy rybníků ozvláštňují svou atmosférou výlety – kdo by nestál o to, aby cyklotrasa jižními Čechami vedla po hrázích posetých vysokými topoly? Během proplétání mezi nimi na vás čeká ikonický zámek Hluboká nebo jedinečné památky selského baroka, které jsou pro jižní Čechy typické. Pokud plánujete vyrazit na výlet i s dětmi, můžete se v hlubockém podzámčí zastavit na skok do místní Zoo Hluboká nebo do Muzea myslivosti, lesnictví a rybářství.

Třeboň – Holašovice – České Budějovice

Vzdálenost: 77 km

Obtížnost: střední

Trasa: Třeboň – Hluboká nad Vltavou – Holašovice – České Budějovice

• Z Třeboně se vydejte k rybníku Svět a dál po cyklostezce 1096. Při výjezdu z města nemiňte po pravici Schwarzenberskou knížecí hrobku.

• Skrze Zvíkov dojeďte až do Rudolfova, kde na rozcestí uhněte vpravo na cyklostezku 1107.

• Za Libníčí na rozcestí uhněte vlevo na stezku 122.

• Za obcí Hrdějovice na rozcestí pokračujte po stezce 1052, která vás dovede k zámku Hluboká nad Vltavou.

• Z podzámčí pokračujte na jih po stezce 1051. Na rozcestí za Zoo Hluboká uhněte vlevo a pokračujte po stezce 1082.

• Po této stezce dojeďte až do obce Dubné, kde odbočte vpravo na cyklostezku 1100.

• Za Čakovicemi odbočte vlevo na stezku 1085 do Holašovic.

• Odtud pokračujte zpět na východ po stezce 1094.

• V Kvítkovicích pokračujte rovně po cyklostezce 1092, jež vás dovede až do Českých Budějovic.

Tento výlet po Jihočeském kraji začíná v Třeboni a protíná místní CHKO. Nezapomeňte hned za hrází rybníka Svět odbočit ke Schwarzenberské knížecí hrobce. Ve Zvíkově zase nemiňte místní středověkou tvrz. Za Holašovicemi pojedete kousek po hranici CHKO Blanský les až do Českých Budějovic, kde se můžete po celodenním výletu osvěžit v jedné z místních restaurací nebo studentských podniků. A pokud už nebude řídit, tak tu na vás na náměstí Přemysla Otakara II. čeká i nějaké to místní pivo. Vyrážíte-li na výlet s dětmi, rozložte si trasu na dva dny. Ubytovat s můžete v Hluboké. Nezapomeňte vzít děti do místní zoo nebo na koupaliště.

Tip

Před tím, než vyrazíte na výlet, se ujistěte, že je vaše kolo způsobilé k jízdě. Ke kontrole můžete použít náš PDF soubor.

Cyklostezky jižních Čech vedou i přes lipenský Frymburk.

Cyklotrasa jižními Čechami – okruh kolem Lipna

Okolí Lipna a Šumavy obecně jsou jednou z nejoblíbenějších výletních destinací u nás. A není divu, vodní nádrž Lipno je největší vodní plochou v Česku a NP Šumava je největším národním parkem. Kolem Lipna je soustředěna spousta různorodých atrakcí, ať už se jedná o sportovní střediska, anebo roztodivné rozhledny. Samotné výhledy na širou vodní plochu jsou v našem prostředí nepřekonatelné. Jednou z možností, jak si Lipno a jeho okolí užít v úplnosti, je celé ho objet. Zároveň se jedná o cyklostezku jižními Čechami, která je přiměřenou výzvou pro zdatnější kolaře.

Z Horní Plané okolo Lipna

Vzdálenost: 82 km

Obtížnost: Vyšší

Trasa: Kolem Lipna – okruh z Horní Plané

• Z Horní Plané vyjeďte po cyklostezce 33 severně proti proudu.

• V Nové Peci odbočte vpravo a pokračujte po stezce 7.

• Na rozcestí Nové Chalupy odbočte vlevo na stezku 1020.

• V Zadních Hamrech odbočte vlevo na cyklostezku 1033B a posléze pokračujte rovně po stezce 7.

• Po přejetí lipenské hráze odbočte vlevo a pokračujte po stezce 33 zpátky do Horní Plané.

Pokud by se vám trasa kolem celého Lipna přeci jenom zdála poněkud dlouhá a chtěli byste si ji zkrátit, můžete využít některý z přívozů, které na Lipně operují, např. Bližší Lhota – Horní Planá nebo přívoz do Dolních Vltavic. Výlet jižními Čechami si můžete naplánovat tak, abyste měli dostatek času v Lipně nad Vltavou, kde se s dětmi můžete vyřádit třeba na bobové dráze nebo si vyšlápnout na v posledních letech velmi oblíbenou rozhlednu Stezka korunami stromů. Nejste-li fanoušky turistických atrakcí, můžete spíš strávit čas na straně Lipna přilehlé státní hranici, kde jsou hluboké lesy a velmi řídké osídlení. Takto dlouhý výlet si klidně rozdělte na dva dny. Ubytovat se můžete například ve Frýdavě, ze které můžete druhý den pokračovat dál kolem nádrže, anebo použít místní přívoz.

Tip

Jestliže jste také milovníky zimních sportů, pak neváhejte a navštivte Šumavu i v zimních měsících. Krom nespočtu kilometrů běžkařských tras tu naleznete i nejeden lyžařský svah. Pár tipů, kam v zimě za sněhem naleznete v našem průvodci zimními sporty.

Turistické kanceláře

Další informace o přírodních zajímavostech, památkách nebo ubytování naleznete na níže přiložených stránkách:

Jižní Čechy

Web: https://www.jiznicechy.cz/

Pošumaví

Web: https://www.sumavanet.cz/

Tábor

Web: https://www.visittabor.eu/

Na těchto stránkách naleznete podrobnosti o trasách různých výletů a také informace o zajímavých turistických cílech.

Tip

Pokud plánujete svou první cyklotúru s dětmi, hledejte málo frekventované, snadno sjízdné a dobře značené trasy. Ujistěte se, že je kolo vašeho dítěte na túru dobře vybavené.

Závěr – výlety Jihočeským krajem

Jihočeský kraj je pestrou krajinou, která se vine od krás starých měst Tábora a Písku přes rybníkářský region kolem Třeboně až po zdvíhající se Pošumaví s Lipnem, a je tak pravým rájem pro kolaře. Mísí se tu romance jihočeské selské architektury, středověkých měst, unikátní kulturní krajiny a řídce osídlené krajiny národního parku a chráněných krajinných oblastí. Díky přítomnosti mnoha řek, ať už Vltavy, Otavy nebo Lužnice, se vícedenní cyklovýlety jižními Čechami dají spojit s vodáckými kratochvílemi v některém z místních kempů. Jižní Čechy prostě stojí za to navštívit.

Pokud byste chtěli objevovat další výletní destinace, můžete se podívat na naše průvodce po Olomouckém kraji nebo středních Čechách.

Objevte další články:

______________________________________________

Zdroje

[cit. 2.3.2022].

[cit. 2.3.2022].

Zdroje obrázků jsou řazeny chronologicky