Kam na výlet v Olomouckém kraji – výhled z hradu Helfštýn.

Kam s kolem na výlet v Olomouckém kraji

Olomoucký kraj má co nabídnout jak vášnivým cyklistům, tak i těm, kteří zrovna nevyhledávají náročný terén – cyklostezky Olomouckého kraje se linou hornatou krajinou Jeseníků i rovinou kolem řeky Moravy. Kopce v Jeseníkách výletníky odmění krásnou a klidnou přírodou s výhledy do krajiny, především Nízký Jeseník skýtá panoramatické pohledy na Hanou. Naopak Pomoraví svou rovinatostí umožňuje během jednoho výletu najet spoustu kilometrů, a navštívit tak hned několik vzdálenějších destinací.

Pár na kole vyjíždí kopec v Jeseníkách po cyklostezce v Olomouckém kraji.

Náročný cyklovýlet Jeseníky

Kam na výlet v Olomouckém kraji? Co zkusit zavítat do Jeseníků, druhého nejvyššího pohoří Česka. V hornaté krajině se rozprostírají hluboké lesy, které jsou místy narušované podlouhlými obcemi. Pokud máte rádi náročnější cyklistiku, můžete se vydat do kopců po jedné z mnoha cyklostezek. Náš tip vás provede Nýznerovem, kde si můžete pochutnat na čerstvě vyloveném pstruhu, a Žulovou, jež vám zpestří výlet po přírodě opevněným kostelem.

Jeseník–Javorník

Vzdálenost: 52 km

Orientační čas: celodenní výlet

Obtížnost: vyšší

Trasa: Jeseník – Lipová-lázně – Žulová – Bernartice – Javorník

• Od jesenického nádraží sjeďte k ulici Lipovská, zahněte doprava a po asi 150 m odbočte vlevo do ulice Denisova a napojte se na cyklostezku 4.

• Ta vás dovede skrze Lipovou-lázně k rozcestníku, na kterém uhněte doprava na stezku 6044.

• Následuje dlouhé stoupání k Lučnímu vrchu. Na rozcestí s Polskou cestou odbočte vpravo na cyklostezku 6171.

• Pokračuje z kopce až za obec Nýznerov, kde uhněte vpravo na stezku 6043, jež vás dovede do Žulové.

• Z náměstí vyražte severním směrem po cyklostezce 6046.

• V Tomíkovicích zabočte doleva na stezku 6042.

• Na hlavní křižovatce v Bernarticích zabočte doleva a vydejte se do Javorníku po stezce 6041.

Připravte se na to, že hned za Lipovou na vás čeká dlouhé stoupání do jesenických kopců. Z našich tipů na výlet po Olomouckém kraji se jedná o ten nejnáročenější. Převýšení je opravdu značné, nějakých pět set metrů, ale zhruba od sedmnáctého kilometru budete až do cíle jenom víceméně klesat. Nechcete-li se příliš hnát, protáhněte si výlet na dva dny. Můžete se ubytovat buď v Žulové, anebo zkusit odlehlejší a o to romantičtější Nýznerov. Pokud si budete chtít odpočinout a na chvíli sesednout z kola, můžete v Žulové vystoupat na Boží horu, která se tyčí nad městem. Z centra je to po modré podél křížové cesty něco málo přes kilometr.

Tip

Jestliže jste také milovníky zimních sportů, pak neváhejte a navštivte Jeseníky i v zimních měsících. Krom nespočtu kilometrů běžkařských tras tu naleznete i nejeden lyžařský svah. Pár tipů, kam v zimě za sněhem naleznete v našem průvodci zimními sporty.

Hrad Sovinec, ideální cíl pro výlet v Olomouckém kraji.

Výlet Olomouckým krajem – hrady Bouzov a Sovinec

Ve střední části Olomouckého kraje se z dáli po obou stranách Hornomoravského úvalu tyčí dva majestátní hrady. Na západě je to Bouzov, na východě Sovinec. Mezi nimi se nachází řada malebných vesnic roztroušených po nížinaté krajině. Za zmínku stojí Loštice, které jsou domovem olomouckých tvarůžků, jež si tu v různých podobách můžete objednat snad v každé restauraci. Tento výlet Olomouckým krajem nabízí ideální mix kopců i dlouhých odpočinkových pasáží.

Tandem hradů Bouzov–Sovinec

Vzdálenost: 70 km

Orientační čas: celodenní výlet

Obtížnost: střední

Trasa: Mohelnice – Moravičany – Loštice – Bouzov – Bílá Lhota – Střelice – Uničov – Paseka – Sovinec – Huzová – Šternberk

• Z Mohlenice vyražte na jihovýchod cyklostezkou 4.

• V Moravičanech odbočte na cyklostezku 6036 a pokračujte až do obce Doly, kde uhněte na cyklostezku 512, která vás dovede k hradu Bouzov.

• Z Bouzova se vydejte na východ po stezce 512 až za Řimice.

• Po podjetí dálnice uhněte vpravo na cyklostezku Ochutnej Moravu a pokračujte až k rozcestí v Novém Dvoře.

• Odtud se vydejte do Uničova po cyklostezce 6235.

• Z Uničova vyražte na východ, směrem na Brníčko, kde se napojte na cyklostezku 511.

• Přes hrad Sovinec dojeďte do obce Křížov. Zde uhněte vpravo a polními cestami se dostaňte do obce Huzová.

• V Huzové se napojte na cyklostezku 6106, která vás dovede do Dolního Žlebu.

• Zde se mění číslování, pokračujte dál na jih po stezce 6009 až do Šternberku.

Tato cyklostezka Olomouckým krajem vede skrze CHKO Litovelské Pomoraví, které se vyznačuje komplexem lužních lesů s řadou ornitologických stanovišť. Šternberk naproti tomu nabízí mnoho historických památek. Můžete zde obdivovat mohutný kostel Zvěstování Panny Marie s přilehlým bývalým augustiniánským klášterem a hrad Šternberk. Hvězdami výletu ale budou bezesporu hrady Bouzov a Sovinec. Státní hrad Bouzov patří mezi deset nejnavštěvovanějších památek v Česku. Sovinec se zase krásně vyjímá mezi svahy začínajícího Nízkého Jeseníku. Pokud pojedete s malými dětmi, rozložte si výlet na dva dny. Přespat můžete napůl cesty v Uničově. Zde si můžete zajít na večeři třeba na krásné náměstí s unikátní radnicí. Na každý den budete mít jeden hrad a s dětmi se pak můžete pobavit, který se jim líbil víc.

Tip

Kromě ochutnání některých receptů z tradičních tvarůžků můžete v Lošticích navštívit synagogu.

Zámek Plumlov ležící na Hané – jeden z oblíbených cílů na cyklostezkách v Olomouckém kraji.

Cyklostezky Olomouckým krajem – Moravskou branou na Plumlov

Projeďte napříč rovinatou a úrodnou Hanou. Na začátku výletu na kole můžete shlédnout z nově zrekonstruovaného a citlivě modernizovaného hradu Helfštýn na Moravskou bránu, vytvářející přirozenou cestu spojující Pobaltí s Podunajím. Na Hané se nacházejí vesnice s typickou architekturou, kdy jsou jednotlivé domy lepené jeden na druhý. Závěr cyklostezky Olomouckým krajem je vyšperkován zámkem Plumlov, pod kterým leží Podhradský rybník, ideální místo na letní koupačku.

Lipník nad Bečvou – Plumlov

Vzdálenost: 74 km

Orientační čas: 1–2denní výlet

Obtížnost: střední

Trasa: Lipník nad Bečvou – Týn nad Bečvou – Helfštýn – Přerov – Prostějov – Plumlov

• V Lipníku nad Bečvou se napojte na cyklostezku 6241 a jeďte do Týna nad Bečvou.

• Z Týna pokračujte stezkou 6237 k hradu Helfštýn.

• Od hradu se vraťte toutéž cestou, ale dejte pozor: pod sadem, který máte po pravici, odbočte vlevo po modré, která vás lesem asi po 500 m dovede znovu na silnici. Na ní odbočte vlevo a pokračujte po cyklostezce 5035.

• Ve Lhotě na rozcestí pokračujte rovně po stezce 6035 až do Radslavic.

• U kostela odbočte vpravo na cyklostezku 6239.

• U Grymova před mostem přes Bečvu zatočte doleva a pokračujte po cyklostezce 50.

• V Přerově na nábřeží Dr. Edvarda Beneše odbočte vpravo do ulice Na Odpolední a následujte stezku 5042 do Kralic na Hané.

• Z Kralic vyražte na západ cyklostezkou vedoucí ulicí Prostějovská.

• Po městských cyklostezkách projeďte Prostějov směrem na západ. Na kruhovém objezdu u sídleště Svobody se napojte na cyklostezku 5.

• V Mostkovicích pokračujte dál po stezce 5 ulicí Uličky. U rozcestí u chatové oblasti zvolte pravou variantu, která vede podél vodní nádrže Plumlov až k zámku.

V Lipníku nad Bečvou se nezapomeňte podívat do centra města, které je dodnes obehnáno hradbami. Po městě je rozmístěna řada uměleckých instalací, které jsou výsledkem každoročního kovářského festivalu Hefaiston, který probíhá na hradě Helfštýn. V Prostějově zase stojí za vidění místní Národní dům, secesní stavba od Jana Kotěry. Anebo se prostě můžete zastavit v kterékoliv vesnici na půl cesty a jen tak relaxovat – výlety Olomouckým krajem nabízí vše. Pokud by se vám zdál výlet na jeden den příliš dlouhý, můžete se ubytova na půl cesty v Tovačově. Kromě místního zámku byste neměli minout pláže tovačovských jezer, na kterých si po celodenním výšlapu skvěle odpočinete.

Tip

Na každou cyklotúru byste si s sebou měli vzít malou lékárničku s náplastí a obvazy. Nezapomeňte ani na ochranu proti slunci a dostatek tekutin.

Turistické kanceláře

Další informace o přírodních zajímavostech, památkách nebo ubytování naleznete na níže přiložených stránkách:

Olomoucký kraj

Web: www.ok-tourism.cz

Střední Morava

Web: https://stredni-morava.cz/cz/stredni-morava/

Jeseníky

Web: www.jeseniky.cz

Na těchto stránkách naleznete podrobnosti o trasách různých výletů a také informace o zajímavých turistických cílech.

Závěr – kam na výlet v Olomouckém kraji

Olomoucký kraj je ideálním místem pro začínající i pokročilé cyklisty. Haná nabízí nespočet památek a díky své rovinatosti se přímo nabízí pro rodinné cyklovýlety. Zato Jeseníky jsou svými kopci a lesy výzvou pro zkušené kolaře a je nutné vzít v potaz fyzickou náročnost zvolených úseků. Samozřejmě lze kombinovat jak kopce, tak roviny. Z měst kolem řeky Moravy se dá vyjíždět do kopců za hrady, vyhlídkami, anebo poutními kostely. Zkrátka, výlety Olomouckým krajem mají co nabídnout každému.

Pokud byste chtěli objevovat další výletní destinace, můžete se podívat na naše průvodce po středních nebo jižních Čechách.

Objevte další články:

______________________________________________

Zdroje

[cit. 2.3.2022].

[cit. 8.3.2023].

Zdroje obrázků jsou řazeny chronologicky